قند خون ناشتای بالا در دوران بارداری، با نتایج منفی برای مادران و نوزادان ارتباط دارد

3فوریه 2020 - براساس مطالعه جدید محققان دانشگاه آلبرتا، زنان باردار مبتلا به دیابت كه قند خون ناشتای آنها (پیش از غذا) بالا می باشد، بیشتر از زنانی كه فقط سطح قند خون پس از غذای آنها(postprandial) افزایش می یابد، با عوارض روبرو هستند.

پرفسورPadma Kaul ، استاد قلب و عروق در دانشگاه آلبرتا گفت: زنانی كه قند خون ناشتای بالایی داشتند پس از تنظیم نتایج آنها برای سایر فاكتورهای خطر، نسبت به زنانی كه قند خون ناشتای نرمالی داشته اما فقط سطح قند آنها پس از مصرف غذا بالا بود، تقریباً سه برابر بیشتر احتمال تولد نوزادی بزرگ تر از حد نرمال داشتند.

همچنین در زنان باردار با قند خون ناشتای بالا، خطر افزایش فشار خون به میزان 1.5 برابر بیشتر بود و همین موضوع احتمال نیاز به القای زایمان، زایمان به روش سزارین و یا زایمان زودرس در آنها را بیشتر می کند.

پرفسور  Kaulگفت: نوزادان بزرگ در هنگام تولد در معرض عوارضی هستند و در مراحل بعدی زندگی در معرض خطر چاقی قرار دارند، از سوی دیگر فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند استرسی اضافی بر قلب و کلیه های مادر ایجاد کند.

محققان دریافتند که نتایج منفی برای زنانی که قند خون ناشتای بالایی دارند، حتی اگر تحت درمان با داروهای دیابت مانند انسولین یا متفورمین قرار گیرند، همچنان ادامه دارد.

پرفسور  Kaulگفت: این که چرا خانمهایی با قند خون ناشتای بالا، نسبت به درمان کمتر پاسخگو هستند، یک سؤال بسیار مهم است، این ممکن است ناشی از مکانیسم دیگری باشد که نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد.

او افزود: ما به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا درمان زودهنگام دیابت یا درمان تهاجمی تر برای خانمهایی که سطح گلوکز ناشتای بالایی دارند، می تواند از این پیامدهای منفی جلوگیری کند یا این عوارض را کاهش دهد، نیاز داریم.

محققان پرونده های بهداشتی بیش از 250،000 حاملگی را در آلبرتا بین سالهای 2008 تا 2014 مورد بررسی قرار دادند. تقریباً 13،000 نفر از مادران مبتلا به دیابت بارداری بودند. قند خون ناشتای چهار هزار نفر از آنها 5.3 میلی مول در لیتر یا بالاتر بود، در حالی که دیگران علیرغم داشتن قند خون ناشتای طبیعی، مقدار قند خون پس از تست تحمل گلوکز خوراکیشان، سطح بالایی را نشان می داد.

پرفسور  Kaulتوضیح داد که تقریباً همه زنان باردار در آلبرتا تحت یک روند غربالگری دو مرحله ای برای دیابت حاملگی قرار می گیرند. اولین آزمایش که بین هفته ی 20 تا 24 حاملگی انجام می شود، که یک آزمایش تحمل 50 گرمی گلوکز خوراکی است که در هر ساعت از روز می تواند انجام شود. چنانچه مقدار قند خون زن یک ساعت بعد از خوردن 50 گرم گلوکز خوراکی بیش از 7.8 میلی مول در لیتر باشد، برای آزمایش دوم آماده می شود که شامل دادن نمونه ی خون بعد از 12 ساعت ناشتا است که معمولاً اول صبح انجام می شود، سپس بعد از مصرف 75 گرم گلوکز خوراکی، نمونه های خون بیشتری از او پس از یک و دو ساعت گرفته می شود تا بطور قطعی ابتلای او به دیابت بارداری محرز شود.

پرفسور  Kaulگفت: حدود 15 درصد از زنان باردار در آلبرتا با توجه به نتایج آزمایش اولشان، مجبور به انجام آزمایش دوم می شوند و حدود یک سوم از کسانی که آزمایش دوم را انجام می دهند، به دیابت حاملگی مبتلا هستند. با ادامه ی روند افزایش سن مادر و وزن بالاتر در دوران بارداری، نرخ دیابت بارداری نیز در حال افزایش است.

منبع:

E. A. Ryan et al, Elevated fasting vs post‐load glucose levels and pregnancy outcomes in gestational diabetes: a population‐based study, Diabetic Medicine (2019). DOI: 10.1111/dme.14173

 

https://medicalxpress.com/news/2020-02-elevated-fasting-blood-sugar-pregnancy.html